Däck

Rulla säkert, rulla smidigt – dina däck, vår expertis!

Däck - Vilhelmina

I hjärtat av Vilhelmina finns vår däckverkstad som inte bara erbjuder ett brett utbud av sommar- och vinterdäck av hög kvalitet, utan också tar hand om dina däck året runt med vårt bekväma däckhotell.

Lämna över ansvaret för dina däck till experterna och njut av en smidig körupplevelse i alla säsonger.

Sommardäck

Ett sommardäck är en typ av däck som är designat och tillverkat för varmare vägar som kan vara vattenbelagda. Sommardäcken får sedan 2010 inte användas under de kalla månaderna. Under månaderna december – mars ska sommardäcken vara utbytta till vintergodkända däck ifall det råder vinterväglag. Alla sommardäck är märkta dels med tillverkningsvecka men även vilken hastighet de får kör i samt däckets dimensioner utifrån vilka det går att räkna ut sommardäckets rullningsomkrets.

Vinterdäck

Vinterdäck är däck som är konstruerade och tillverkade för att få bättre grepp i kallt väder, på snö och på is. Ett vinterdäck kan antingen vara dubbat eller vara odubbat som också kallas friktionsdäck.

Dubbade vinterdäck

Dubbade vinterdäck sliter mycket på vägbanor och skapar mycket hälsofarliga dammpartiklar. Därför bör dubbdäck endast användas för de bilar som har behov av det. Trafikverket har i studier visat att bilar som inte har ESP-system bör ha dubbade vinterdäck under en svensk vinter med hala vägar.


Odubbade vinterdäck – Friktionsdäck

De odubbade friktionsdäcken fungerar alldeles utmärkt under svensk vinter på bilar som har ESP-system /antisladdsystem) visar studier som Trafikverket har gjort.

Det finns flera skillnader mellan vinterdäck och sommardäck:

- Vinterdäcken har en mjukare gummiblandning
- Vinterdäckens mönster är grövre både gällande djup och bredd.
- Vinterdäck kan ha små utstickande metalldubb, så kallade dubbade vinterdäck.
- De dubbfria vinterdäcken kan vara anpassade för olika väderförhållanden. De vinterdäcken som säljs i andra delar av Europa fungerar inte så bra på våra kallare breddgrader. I Norden behöver våra dubbfria vinterdäck ha en mjukare gummiblandning än i södra Europa.

Dubbdäck

Dubbdäck är däck som har grovt mönster och har små metallspetsar som sticker ut utanför däckets gummiyta. Detta betyder att dubbarna sticker ut och greppar direkt i körbanan, på isen eller i snön. Det som dubbdäcken är överlägset bäst på är att bromsa på hårda hala ytor som t.ex. is, hårt packad snö eller lite snö på is. Dubbdäcken ruggar även upp underlaget, både asfalt och is. Att asfalten ruggas upp innebär att farliga små partiklar frigörs men att isen ruggas upp hjälper alla andra bilister som inte har dubbade däck untan använder friktionsdäck som vinterdäck.

Tid för dubbdäck

Dubbdäck får användas under tidsperioden 1 oktober – 15 april samt då det råder vinterväglag.

Mönsterdjup för dubbdäck Även om dubbdäck har dubbar så gäller samma regler för mönsterdjup för dubbdäcken som för friktionsdäck och året-runt-däck, d.v.s. 3.0 mm.

Dubbarna i dubbdäcken Dubbarna i ett dubbdäck kan sticka ut upp till 2.5 mm men normalt är mellan 1-2 mm när däcken är nya. Antalet dubbar i ett normalt vinterdäck kan vara upp till 130 dubb men det finns rallydäck som upp till 600 dubbar och en halv centimeters dubbutstick. De dubbdäck som är mest extrema är de däck som har 100 dubbar som är 30 mm långa och används vid isracing.

Dubbdäck utomlands I många länder är det förbjudet att använda dubbade däck på bilen. Detta ha fördelen att gatorna inte slits lika mycket och mindre hälsofarligt damm rivs upp. Dock så är risken för hala betydligt större eftersom inte isbelagda ytor ruggas upp av dubbarna utan enbart poleras av friktionsdäcken. De som dessa länder gär ät att mekaniska rugga upp eller sandblästra dessa ytor vilket både kostar pengar och är svårt att förutse var ytorna uppkommer. Många länder inom EU har förbund mot dubbdäck vilket är förståligt i de södra länderna men även i länder som har snö och höga berg, som t.ex. Tyskland, har förbud mot dubbade däck men där man använder friktionsdäck istället.

Dubbdäck i Tyskland Dubbdäck utomlands och i Tyskland kan vara förbjudet men snökedjor går alltid att ta till när det krävs. Om ni har tänkt åka till Alperna eller till Tyskland med bil så ska ni inte göra detta med dubbdäck på bilen. Dubbade däck är förbjudna i Tyskland. De som ni kan råka ut för är att bilen förbjuds att åka in i Tyskland eller ännu värre att bilen blir stoppad i Tyskland och ni får inte åka vidare innan nya däck sitter på bilen och du betalat dryga böter.

Däckhotell

Vi är medlem i Däckpartner, en däckverkstad med fullständig däckservice. Vi förvarar även dina däck hos oss. Välkomna in till oss för mer information och priser. Behöver ni nya däck kan ni köpa dem via oss. Några av de märken vi valt att arbeta med är bland annat GoodYear, Yokohama, Cooper, Westlake och Nokian.

Däckförvaring

Problem med tunga lyft och ont om förvaringsplats? Eller har du helt enkelt inte tid att skifta däck? Checka in dina däck på DäckHotell, vi skiftar däcken åt dig, tvättar, vårdar och förvarar till nästa säsong. Vi löser alla problem runt hjulskiftet och förvaringen. Vi skiftar inta bara däcken, utan sörjer också för att förvara dom under riktiga och trygga förhållanden. Vi rengör både däck och fälg innan vi lägger in dom på vårt hotell. Kontroll av däck och fälg ingår i servicen på vårt Däckhotell. Vi kontrollerar att mönsterdjupet är tillräcklig för att tåla en ny säsong. Vi ser även till att däcken är rätt balanserade.
Har du frågor och funderingar kring våra tjänster och produkter så tveka inte att ringa, mejla eller kika in hos oss på Parallellgatan 88 i Vilhelmina.
Kontakta oss